Vragen?

Veelgestelde vragen

Lees hier onze antwoorden op de meest gestelde vragen

Wat is Kostenservice?

Kostenservice is een dienst waarmee je elk jaar vanzelf bespaart op je energiekosten. Aanmelden doe je eenmalig, daarna hoef je niets meer te doen. Voor deze dienst werkt de Consumentenbond samen met Kostenservice BV.

Is Kostenservice BV van de Consumentenbond?

Nee, Kostenservice BV is een zelfstandige onderneming. De mensen achter Kostenservice werken al wel jaren samen met de Consumentenbond. Het team is ruim 10 jaar actief in de energiemarkt en kent de leveranciers erg goed. Zij beoordelen de aanbieders en voeren de onderhandelingen. Zij zijn de partner van de Consumentenbond om elk jaar jouw overstap en besparing te realiseren.

Waarom werkt Consumentenbond samen met Kostenservice?

Kostenservice BV is een samenwerkingspartner van de Consumentenbond. Samen bieden wij de dienst Kostenservice. Als consument verleen je volmacht aan Kostenservice om mede namens jou te onderhandelen met energieleveranciers, zodat je jaarlijks een goed energie-aanbod krijgt. De Consumentenbond werkt al jaren samen met de mensen achter Kostenservice. Zo wordt er bijvoorbeeld samengewerkt voor onze collectieven voor autolease, e-bikes en cv-ketels.

Hoe gaan jullie om met de financiële situatie van energieleveranciers?

De resultaten uit ons onderzoek naar de schuldenlast van energieleveranciers zijn meegenomen in de dienstverlening van Kostenservice.

Alle energieleveranciers met een solvabiliteitsscore hoger dan 20% (groen bolletje) mogen meedoen in Kostenservice. Alle leveranciers met een score lager dan 20% (oranje en rode bolletjes) zijn uitgesloten, tenzij ze voldoen aan onze aanvullende eisen voor garantstelling.

Op het moment van selectie staan wij met onze eisen en naar onze mogelijkheden in voor deze energieleveranciers. Maar wij kunnen niet instaan voor eventuele financiële problemen in de toekomst. Daarom willen we dat er wettelijke financiële bescherming komt voor consumenten, zodat zij niet de dupe worden bij een faillissement.

Wat verdienen jullie aan een overstap?

Voor je eerste overstap krijgt de Consumentenbond €30. Daarna €20 per overstap. De Consumentenbond is een organisatie zonder winstoogmerk. Wij gebruiken de verdiensten om producten te testen en bepaalde diensten aan te bieden. Zo maak jij de juiste keuzes en bespaar je op kosten.

Wat doet Kostenservice?

Wij zorgen dat je elk jaar een nieuw, voordelig energiecontract krijgt. Zonder dat jij iets hoeft te doen. Alleen inschrijven.

  1. Je schrijft je bij ons in. Dat is gratis.
  2. Wij onderhandelen met leveranciers.
  3. Op het juiste moment regelen wij een voordelig aanbod.
  4. We houden rekening met de einddatum van je huidige contract.
  5. Wij regelen de overstap en jij bespaart weer een jaar.
  6. Dit herhalen we elk jaar. Op het juiste moment.

We beloven een minimaal voordeel (het jaar-voordeel). En als we dat niet halen, dan blijven we onderhandelen en doen we (nog) even niets. Daarna regelen we alles. Inclusief je overstap en het opzeggen van je contract bij je huidige leverancier.

Waarom biedt Kostenservice deze service aan?

Omdat we merken dat veel Nederlanders aan het einde van hun energiecontract ‘gewoon’ blijven zitten bij hun leverancier. Vaak betaal je dan hogere, variabele tarieven.

Wij regelen dat je elk jaar automatisch een nieuw, voordelig energiecontract krijgt.

Hoe werkt het?

Als je contract (bijna) afloopt regelen wij een voordelig aanbod, de overstap en het opzeggen bij je huidige leverancier.

Je krijgt een e-mail als we je aanmelden bij een nieuwe leverancier. De leverancier bevestigt de tarieven en voorwaarden. Daar hoef je niks mee te doen. Wij regelen alles.

Ben je niet tevreden met het aanbod dan heb je het recht om de overstap binnen 14 dagen te annuleren bij de leverancier.

Wat is het beloofde voordeel per jaar?

Wij beloven een minimaal voordeel per jaar ten opzicht van niets doen. Dus als je aan het einde van je contract ‘gewoon’ bij je huidige leverancier blijft. Want dan betaal je meer.

Dit jaar-voordeel berekenen we aan de hand van het verbruik dat je doorgeeft. Op basis van dat verbruik doen wij een belofte over het minimale voordeel.

Als blijkt dat we het jaar-voordeel niet halen, dan blijven we onderhandelen. We melden je dan niet aan bij een nieuwe leverancier.

We zoeken verder, tot het voordeel wél kunnen realiseren. Dát is onze belofte.

Hoe berekenen we het jaar-voordeel?

Wij rekenen uit wat je betaalt als je niks doet. Dat bedrag vergelijken we met de deal die we voor je kunnen regelen. Het verschil op jaarbasis is jouw voordeel.

Is de service gratis?

Ja, Kostenservice is gratis. Je betaalt eenmalig € 0,01 voor administratieve controle. Dit controlebedrag verrekenen we in het maandbedrag dat je betaalt aan de energieleverancier.

Voor elke nieuwe klant krijgt Kostenservice een vergoeding van de nieuwe energieleverancier. Elke leverancier betaalt dezelfde vergoeding. We kiezen de leverancier die jou op jaarbasis het meeste voordeel biedt.

Naar welke leverancier word ik overgezet?

We onderhandelen met alle leveranciers in Nederland. Een van onze eisen is dat een leverancier groene stroom levert.

Wij kiezen de leverancier die voldoet aan de criteria én de laagste jaarkosten biedt. Dit is de aanbieder die we kiezen.

We regelen het volledig. We zeggen ook het contract op bij je huidige leverancier.

Is mijn energieverbruik heel belangrijk?

Het verbruik dat opgeeft, is van belang om het jaar-voordeel te berekenen. Een schatting van het verbruik is voldoende. Je hoeft dit niet heel precies in te vullen.

Op de aanmeldpagina kun je je verbruik invullen of een voorbeeld-profiel kiezen.

Is de einddatum van mijn contract van belang?

Ja, het is belangrijk, dat we weten, wanneer jouw huidige contract (ongeveer) af gaat lopen. Dat hoeft niet exact, maar als je weet in welke maand of in welke 2-3 maanden het ongeveer eindigt, dan maakt dat ons werk een stuk makkelijker.

We wachten dan namelijk af, tot we het juiste aanbod op het juiste moment kunnen regelen. Daarbij zorgen we er altijd voor, dat het nieuwe contract ingaat, na afloop van het huidige / vorige contract.

Als de einddatum (maand/kwartaal) juist is aangegeven, dan zorgen wij met de nieuwe leverancier, dat je altijd op het juiste moment wordt overgezet. Zonder onnodige boetes.

Mocht de einddatum toch nog te ver in de toekomst liggen, dan doen we nog even niets.

We houden je uiteraard via de e-mail op de hoogte. Ook kun je in Mijn Kostenservice inloggen en daar zien, wat jouw ingevulde gegevens zijn. Deze kun je dus aanpassen.

Hoe vaak laten jullie me overstappen?

Dat doen we 1 keer per jaar. Niet vaker. Als we een nieuw contract voor je regelen, dan laten we deze na afloop van jouw huidige contract beginnen. Dat regelen we geheel voor jou samen met de leveranciers. Het overstapmoment wordt gepland op basis van de door jou aangegeven einddatum van je huidige contract.

Als je contract nog te lang loopt, wachten we af en doen we nog even niets.

Wanneer melden jullie mij aan bij een andere leverancier?

We houden altijd rekening met de einddatum van je huidige contract.

  1. Als je als contractvrij bent, regelen we een overstap binnen 2 tot 6 weken na je aanmelding. Uiteraard zorgen we eerst voor een goed en passend aanbod.
  2. Als je contract nog even loopt, houden we daar rekening mee. We zorgen dan voor een aanbod op het juiste moment.

Enkele dagen voor we je aanmelden bij een nieuwe leverancier krijg je van ons een e-mail.

Daarna bevestigt de leverancier de tarieven en de voorwaarden in een e-mail. Daar hoef je verder niks mee te doen. Wij regelen de overstap samen met de leverancier.

Je hebt natuurlijk wel het recht om deze overstap binnen 14 dagen te annuleren bij de leverancier.

Het opzeggen bij je huidige leverancier regelen we ook. Dat hoef je zelf niet te doen.

Moet ik zelf mijn huidige contract opzeggen?

Nee, dat hoef je niet zelf te doen. Wij regelen alles. Samen met de leveranciers zorgen wij voor een vlekkeloze overstap.

Als je contract nog even loopt, houden we daar rekening mee. We zorgen dan voor een aanbod op het juiste moment.

Het overstapmoment wordt gepland op basis van de door jou aangegeven einddatum van je huidige contract. Als de einddatum (maand/kwartaal) juist is aangegeven, dan zorgen wij met de nieuwe leverancier, dat je altijd op het juiste moment wordt overgezet. Zonder onnodige boetes.

Kan ik mijn gegevens aanpassen?

Ja, want het is fijn als jouw gegevens altijd kloppen.

Het is ook fijn als je de startdatum die je van de nieuwe leverancier krijgt, invult in Mijn Kostenservice. Dan doen wij ons werk op het juiste moment en sturen we je geen overbodige e-mails.

Als je het verbruik (standaard jaarverbruik ) van de leverancier doorkrijgt. Dan kun je dit ook invullen. Dan kunnen we het jaar-voordeel nog beter berekenen.

Hoe zie ik of ik goed zit?

Eigenlijk is dat heel lastig. Je verbruik verandert, de belastingen veranderen en tarieven, die je vorig jaar hebt geregeld, die gelden straks niet meer.

Wij zijn er elke dag mee bezig en regelen gewoon dat je goede tarieven krijgt. En niet eenmalig, maar elk jaar. Met de garantie van een jaar-voordeel.

Hoe werken wij voor jou?
  1. Wij onderhandelen met leveranciers, zodat jij elk jaar een voordelig contract krijgt.
  2. Je krijgt e-mails van ons. Je hoeft niks te doen, maar blijft wel op de hoogte.
  3. Je hebt een ‘mijn-omgeving’. Daar staan alle gegevens en kun je zaken aanpassen.
  4. Onze service is gratis en kun je boetevrij op elk moment stopzetten.
Kan ik een aanmelding ook annuleren?

Ja, je hebt altijd 14 dagen bedenktijd bij de nieuwe leverancier.

Enkele dagen voor we je aanmelden bij een nieuwe leverancier krijg je van ons een e-mail. Daarna bevestigt de leverancier de tarieven en de voorwaarden in een e-mail. Daar hoef je verder niks mee te doen. Wij regelen de overstap samen met de leverancier.

Je hebt natuurlijk wel het recht om de overstap binnen 14 dagen te annuleren bij de leverancier.

We zeggen ook het contract bij je huidige leverancier op. Dat hoef je zelf niet te doen.

Kan ik mijn aanmelding bij Kostenservice ook stopzetten?

Ja, uiteraard. Dat kan op elk moment.

Als je Kostenservice wilt stopzetten, kun je dit aangeven in ‘Mijn Kostenservice’ of je stuurt ons gewoon een e-mail.

Stoppen met onze service kan op elk moment en is gratis.